În 1997, se lansa Good Will Hunting, un film care, între timp, a devenit un clasic al genului, inclus în toate topurile celor mai bune filme ale secolului XX. Filmul era rezultatul colaborării a doi, pe atunci foarte tineri și necunoscuți, aspiranți la gloria Hollywood-ului: Matt Damon și Ben Affleck. Cei doi buni prieteni scriseseră scenariul înainte de a împlini 30 de ani.

La scurt timp după lansare, cei doi luau Oscarul pentru cel mai bun scenariu original și, de asemenea, un Golden Globe la aceeași categorie. După cum declara Affleck într-un interviu, ei au scris acel scenariu cu intenția de a se și distribui în el, ca un prim pas către o carieră de actor, ce părea, la acel moment, iluzorie.

La 25 de ani, Ben Affleck devenea cel mai tânăr scenarist câștigător de Oscar, iar Matt Damon, la 27 de ani, al doilea.

Damon și Affleck au avut de atunci cariere fulminante ca actori, jucând în peste 100 de filme, trecând prin blockbustere cum ar fi seria Bourne sau Saving Private Ryan și, respectiv, Batman sau Pearl Harbour, ca să numim doar câteva.

Paradoxal, dar cumva justificat de chiar propriul lor succes – care i-a ridicat la rangul de celebrități internaționale, dar le-a înghițit tot timpul – cei doi prieteni din copilărie nu au mai scris de atunci niciun scenariu împreună. Cel puțin, până acum.

La aproape 25 de ani de la aclamatul Good Will Hunting, Mat și Ben s-au reunit, în sfârșit, pentru a scrie un nou scenariu: “The Last Duel”, “Ultimul duel”. Filmul lor e o dramă istorică, a cărei acțiune se petrece în secolul al XIV-lea, despre o femeie care susține că a fost violată. Declarația ei explodează ca o bombă într-o societate închistată și într-un moment istoric încărcat de violență, o perioadă întunecată a Evului Mediu, în care femeile nu aveau dreptul la cuvânt sau opinii.

Titlul trebuie luat foarte literal, întrucât filmul vorbește despre ultimul duel pe viață și pe moarte consemnat oficial în documentele epocii. Gândiți-vă la faimosul “Trial by combat” din seria lui George R. R. Martin, “Game of Thrones”, în care e decisă viața sau moartea lui Tyrion Lannister, printr-un duel între “Munte” și “Vipera din Dorne”. Avea dreptate și era declarat nevinovat cel care supraviețuia duelului, pentru că, așa se considera, fusese ajutat de voința divină. Ei bine, imaginația lui Martin a fost hrănită de întâmplări rămase documentate în diverse izvoare istorice din Evul Mediu. Un astfel de fapt e și acest ultim duel, petrecut în Franța anului 1386.

Filmul are 3 acte. Primul act înfățișează adevărul din punctul de vedere al soțului victimei, Jean de Carrouges, un cavaler interpretat de Matt Damon. Al doilea act e adevărul lui Jacques Le Gris, prietenul lui Jean, devenit, între timp, rival și dușman de moarte, rol interpretat de Adam Driver. Al treilea act e adevărul lui Marguerite, soția lui Carrouges, cea care are curajul nebun de a-și susține cauza, indiferent de consecințe.

Pe scurt, Marguerite susține că a fost violată de Le Gris, iar acesta neagă. Cum “Forensic Detectives” mai aveau nevoie de vreo 6 secole ca să își facă debutul, nu există dovezi, există doar cuvântul uneia împotriva altuia. Și cum cuvântul unei femei în Franța Evului Mediu, în perioada Războiului de 100 de ani, nu avea mare valoare, pe Marguerite nu o crede aproape nimeni. Iar ea, în tot acest timp, supusă la presiuni din toate părțile, într-un climat plin de violentă și misoginism, se încăpățânează să își strige în gura mare revolta, oroarea, adevărul.

Singura ieșire din impas e un duel pe viață și pe moarte, ordonat de regele Frantei, între acuzat și soțul victimei. Supraviețuitorul, susținut de pronia cerească, urma să se considere că e cel care a spus adevărul, iar mortul, destul de convenabil, nu-i așa?, urma să fie declarat mincinos. Cu un micuț și înspăimântător adaos: dacă soțul victimei era învins în duel, soția avea să fie declarată vinovată de sperjur și arsă pe rug.

Primele două acte sunt scrise de Matt și Ben, iar cel de al treilea de scenarista Nicole Holofcener, pe care cei doi au cooptat-o în proiect, pentru că și-au dat seama că nu pot scrie suficient de credibil punctul de vedere al unei femei.

Regizat de Ridley Scott, cu bogate referințe în filme de epocă (“Gladiator”, “Conquest of Paradise”, “Kingdom of Heaven”, “Robin Hood”) și chiar în filme de epocă cu dueluri (“The Duellists”), “The Last Duel” se anunță a fi un film plin de curaj, în care cei doi vechi prieteni, Matt și Ben, deveniți, între timp, celebrități cu stele pe Walk of Fame, vor încerca să arate că 25 de ani de experiență nu fac decât să adauge adâncime talentului de scenarist, deja dovedit, cu atâția ani în urmă.